اختلال در دفع

1. اختلال در دفع
  2. اختلال در دفع به این معناست که کودک شما قادر به خالی کردن کامل مثانه خود نیست.
    1. در یک چرخه طبیعی، مثانه فرزند شما، به راحتی با پرشدن از ادرار متسع می شود و پس از آن به طور کامل براى تخليه منقبض می گردد.
    2. در هنگام پر شدن مثانه، هیچ انقباض زودرس و یا افزایش فشار نبايد وجود داشته باشد.
    3. در هنگام تخلیه طبیعی، اسفنکتر ارادى مجرا بايد كاملاً شل بوده تا ادرار خارج شده از مثانه بتواند به راحتى و بدون انقطاع از بدن خارج شود.
    4. یک جریان متناوب یا منقطع از ادرار یا تخلیه ناقص، از نشانه هاى دفع ناكارآمد است.
    تست اورودینامیک جهت ارزيابى دو عمل اصلى -پر كردن وتخليه مثانه- بكار ميرود. پزشك كودك شما با ديدن نتيجه آن بهتر مى تواند مشكل دفعى ادرارى را تشخيص و درمان كند.
  3. علائم و علل اختلال دفع
  4. گاهی اوقات اختلال در دفع ممکن است معلول مشكلات نخاع یا مغز باشد زيرا اين اعضا مشخص مى كنند فيبرهاى عصبى چگونه بايد عملکرد مثانه و اسفنکتر ادراری را کنترل نمايند.
    با این حال، كودك ممکن است عادتاً ادرار خود را در تمام طول روز نگه دارد زیرا او نمی خواهد بازی را متوقف كرده به توالت برود. در اين موقع فرزند شما به چرخه شل نكردن اسفنكتر و انقباض مداوم آن وارد ميشود. پس از مدتى به دليل انقباضات مكرر مثانه جهت فائق آمدن بر تونوس اسفنكتر، عضله مثانه ضخيم شده، توليد انقباضات نابجا كرده و كودك دچار بى اختيارى ميشود.
    علائم شامل بى اختيارى در روز و شب، عفونت ادرارى، تكرر، درنگ در شروع و انقطاع در ادامه، درد شكم، پشت، پهلو و خون ادرارى است.
  5. آزمايشات و تشخيص
  6. اگر علائم، اختلال تخليه را گواهى ميدهد والدين كودك، چارت مخصوص شامل زمان و ميزان ادرار را براى يك تا دو روز پر مى كنند این شاید مهمترین مؤلفه در تشخیص صحيح مشكلات تخليه ادرار باشد.
    سپس آزمايشات خون و ادرار، مطالعات تصويرى و تست اوروديناميك انجام ميشود.
  7. درمان برای اختلال تخليه در کودکان
  8. درمان با برنامه زمان بندى براى ادرار كردن شروع مى شود که در آن شما از کودک مى خواهيد صبح به هنگام بيدار شدن و سپس هر دو تا سه ساعت ادرار كرده و حتماً قبل از خواب هر شب خود را تخليه كند.
    همچنین شل كردن عضلات و آرام بودن در هنگام ادرار کردن، بسیار مهم است. غالباً این تغییرات ساده، براى غلبه بر مشكل فرزندتان كافى است.
    با این حال، در بعضی از کودکان، استفاده از دارو برای کاهش بیش فعالی مثانه و كمك به كودك براى پذيرش اصلاحات در تخليه ادرار ضروری مى باشد.
    به ندرت ممکن است لازم باشد از جراحی گسترده براى تقویت مثانه (اضافه کردن یک قطعه روده یا معده به مثانه برای افزایش ظرفیت مثانه) استفاده كرد.
    اگر در حين بررسيها، کودک شما ریفلاکس مثانه به حالب داشت و این وضعیت در اثر مرور زمان و به خودی خود بهتر نشد، درمان جراحى لازم ميشود.
  9. پیگیری
  10. شرایط بايد تحت نظر باشد تا مطمئن شويد همه چیز به خوبی پیش می رود.
    ضروری است که از عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری شود و مطمئن شوید که سایر مشکلات مرتبط با آن، مانند ريفلاكس، اختلال مثانه یا مشکلات کلیه، به طور مناسب کنترل می شود.
    در برخورد با اختلال تخليه ادرارى، مهم این است که آن را در همان ابتدا شناسایی و درمان کنید تا از اثرات منفی آن در سیستم ادراری فرزندتان جلوگيرى شود.