پروستاتیت

پروستاتیت، تورم و التهاب غده پروستات است، پروستات یک غده به اندازه گردوست كه در زیر مثانه مردان قرار دارد. وظيفه غده پروستات توليد مایع منى وتغذيه اسپرم است. در این بیماری دفع ادرار مشكل و دردناک می شود. سایر علائم عبارتند از: درد در کشاله ران، ناحیه لگن و اندام تناسلی. پروستاتیت، مردان را در هر سنى مبتلا ميكند، اما در مردان 50 ساله و یا جوانتر شایع تر است. علل متعدد دارد. اگر ناشى از عفونت باکتریایی باشد، معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود. پروستاتیت بسته به علت می تواند به تدریج یا ناگهانی رخ دهد. علائم و نشانه ها عبارتند از: درد یا سوزش هنگام ادرار کردن (دیسوری)، تكرر ادرار، درد در شکم، کشاله ران یا پشت، درد پرينه و انزال دردناك. اگر دچار درد لگن، سوزش ادرار یا انزال دردناک هستيد، به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، برخی از انواع پروستاتیت پيشرفت نموده و مشکلات عديده اى را براى سلامتی ايجاد مى كند.

drhoseini.net پروستاتیت-بزرگی خوش خیم پروستاتیت-دکتر سید مصطفی حسینی - متخصص ارولوژی تهران- drhoseini.net پروستاتیت-بزرگی خوش خیم پروستاتیت-دکتر سید مصطفی حسینی - متخصص ارولوژی تهران-

علل، عوارض، تشخیص و درمان پروستاتیت

علل

پروستاتیت حاد باکتریایی اغلب توسط ميكروب هاى معمولی ایجاد می شود. عفونت زمانی شروع شود که باکتری هاى موجود در ادرار به پروستات نفوذ مى كنند. درمان با آنتی بیوتیک هاى مناسب است. اگر آنها، عفونت را از بین نبرند پروستاتيت عود كرده مزمن ميشود. عوامل مساعد كننده عفونت پروستات: بيماريهاى مقاربتى، سوندهاى متمكن يا سونداژهاى متناوب جهت تخليه ادرار و نمونه بردارى از پروستات است.

عوارض

عوارض بیماری می تواند گسترش عفونت به بيضه و خون، آبسه پروستات و احتمالاً نابارورى باشد. شواهدى وجود ندارد که پروستاتیت بتواند منجر به سرطان پروستات شود.

تشخیص

تشخیص پروستاتیت شامل رد شرایط مشابه ديگر و تعیین نوع پروستاتیت است. پزشک، درباره سابقه پزشکی و علائم شما سؤال کرده و ممكن است معاينه و لمس مقعدى از شما به عمل آورد. بر اساس نياز، پزشك آزمايشات خون، ادرار -قبل و پس از ماساژ پروستات- تست PSA و تصوير بردارى را دستور داده و بر اساس نوع پروستاتيت درمان لازم را توصيه مى كند.

درمان

درمان پروستاتیت بستگی به علت آن داشته و شامل آنتی بیوتیک ها، مسدود کننده های آلفا و داروهاى ضد التهابى ميباشد. گرفتن لگن آب گرم، اجتناب از محركها نظير ادويه جات، قهوه و الكل پيشنهاد ميشود.

ادامه مطلب پروستاتیت

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، یک بیماری شایع است که مردان به آن مبتلا می شوند. غده بزرگ دفع ادرار را مشكل كرده و نهايتا سبب حبس ادرار ميشود مشكلات مثانه و كليه از عوارض ديررس بزرگى پروستات است.
درمان های مختلف و موثر برای اين بيمارى از قبيل داروها، درمانهاى غير تهاجمى و جراحى وحود دارند و پزشك شما بر اساس شدت علائم، اندازه پروستات، و شرایط سلامت بيمار تصميم خواهد گرفت.

1. علائم
      1. شدت علائم در افرادی که بزرگى غده پروستات دارند متفاوت است اما علائم در طول زمان به تدریج بدتر می شوند. علائم و نشانه هاى BPH عبارتند از:
        درنگ در ادرار كردن، كاهش زور و قطر ادرار، خروج منقطع ادرار، عدم تخليه كامل مثانه، تكرر و سوزش ادرار و توالتهاى شبانه.
        علائم كمتر شايع عفونت ادرارى، حبس ادرار و خون ادرارى است.
        حتی اگر نشانه ها آزار دهنده نيستند، با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که علل اصلی علائم مشخص شود. در صورت عدم توجه، مشکلات ادرارى پيشرفت كرده و منجر به احتباس ميشود.
    2. علل
      1. غده پروستات در زیر مثانه قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج هدايت ميكند از مرکز پروستات عبور مى كند. لذا بزرگ شدن پروستات با فشار روى مجرا، شدت جريان ادرار را كاهش ميدهد.
        در اکثر مردان، رشد پروستات در طول زندگی ادامه مى يابد. روشن نیست چه چیزی باعث بزرگى پروستات مى شود، با این حال، تغییرات هورمونال يكى از دلائل آن مى باشد. فاكتورهاى مساعد كننده، افزايش سن، سابقه فاميلى از بزرگى پروستات و چاقى است.
    1. عوارض جانبی
      1. عوارض پروستات بزرگ شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:
        1. ناتوانی ناگهانی در دفع ادرار(احتباس ادرار). در اين موقع نیاز داريد لوله اى در داخل مثانه شما قرار گرفته تا ادرار را تخليه كند.
        2. عفونت های دستگاه ادراری (UTIs). ناتوانی در تخليه كامل مثانه خطر عفونت در دستگاه ادراری را افزایش ميدهد.
        3. سنگهای مثانه. بدليل ادرار باقيمانده ايجاد شده و ميتواند منجر به عفونت، تحريك مثانه، خونريزى و انسداد شود.
        4. آسیب مثانه. به دليل كشش عضلانى، مثانه ضعيف شده ناتوان و تنبل ميشود وحتى پس از جراحى و رفع انسداد گاهاً قادر به تخليه ادرار نيست.
        5. آسیب کلیه. احتباس ادراری و فشارهاى پس گرا می تواند به طور مستقیم به کلیه ها آسیب رسانده یا عفونت های مثانه را به کلیه ها منتقل کند.
    2. تشخیص
      1. پزشک شما با سؤالات دقیق در مورد علائم شما و انجام معاینه فیزیکی شروع مى كند. این امتحان اولیه احتمالا شامل معاينه مقعدى، تستهاى خون و ادرار و تست خاص پروستات (PSA) خواهد بود. در مواردى پزشك ممكن است سرعت جريان ادرار (يوروفلومترى) و ادرار پس از تخليه را درخواست كند. سيستوسكوپى (ديدن داخل مجرا و مثانه) بعضاً احتياج ميشود.
    1. درمان
      1. طیف گسترده ای از درمان ها برای بزرگى پروستات وجود دارد. داروها، درمان های غير تهاجمى و جراحی، از آن جمله اند. بهترین درمان برای شما بستگی به شدت علائم، اندازه پروستات، سن و سلامت كلى شما دارد.
        اگر علائم كم و قابل تحمل باشد، درمان به سادگی با تغيير جزيى در روش زندگى امكان پذير است.
    2. داروها
      1. داروها معمولترين ترین درمان برای علائم خفیف تا متوسط BPH است و پزشك بسته به نوع علامت، از مسدود کننده های آلفا. مهار کننده های 5-آلفا ردوکتاز و آنتى كولينرژيكها استفاده مى نمايد.
  1. روشهاى كم تهاجمى و جراحى ادامه

1. اين روشها ممکن است توصیه شود اگر:
    1. علائم شما متوسط یا شدید است
    2. داروها علائم شما را از بین نبرده اند
    3. احتباس ادراری، سنگ مثانه و خونريزى در ادرار پيدا كرده ايد
    4. يا شما، درمان قطعی را ترجیح می دهید
    انواع مختلفى از اعمال كم تهاجمى و جراحى وجود دارد و مهمترين انها TURP و جراحى باز است در روش اول، جراح دوربينى را داخل مجرای ادرار شما قرار داده و تمام پروستات را از طريق مجرا تراشيده، خارج مى كند. TURP معمولا علائم را به سرعت از بین می برد و اکثر مردان بعد از عمل، جریان ادرار قوى پيدا مى كنند. بعد از TURP شما ممکن است به طور موقت به سوند براى تخلیه مثانه خود نیاز داشته باشید.
    در روش دوم، جراح شكافى در قسمت تحتانى شکم ايجاد كرده، مثانه را باز نموده و پروستات را خارج مى كند. جراحى باز وقتى انجام مى شود كه: شما پروستات بسیار بزرگى داشته يا سنگ مثانه درشت و / یا سایر عوارض ديگر را دارا باشيد. جراحی معمولا نیاز به بستری کوتاه در بیمارستان دارد و ممكن است نیاز به تزريق خون داشته باشد.